VI MÄTER VÅR FRAMGÅNG GENOM VÅRA KUNDERS FRAMGÅNG

KAVLI IMPLEMENTERAR CWAY

 

UTMANINGEN

Kavli, ett varumärke med företag i Skandinavien och England, driver sina enheter oberoende av varandra, var och en med olika produktportföljer och leverantörer. För några år sedan bestämde sig Kavli Norge för att lansera en hamburgerdressing som redan såldes av Kavli Sverige. Trots att de hade egen leverantör för artworks, valdes Collabra för att anpassa dressingen för den norska marknaden, för att dra nytta av vår omfattande kunskap från ett långvarigt samarbete kring Artwork Management med Kavli Sverige.

GENOMFÖRANDET

Under projektet fick Kavli erfarenhet av att arbeta med granskning och godkännande av artworks i Cway, vårt verktyg för Artwork Management. Deras positiva upplevelse ledde senare till att Cway antogs som den centraliserade plattformen för Artwork Management inom deras organisation, med huvudsakligt stöd från deras egna design- och artworkbyråer.

RESULTATET

Väntar på kundutlåtande

REVOLUTIONERA DIN WOW MED CWAY ⇒

SANTA MARIA KRYDDOR - OMDESIGN

 

UTMANINGEN

Santa Maria hade stött på utmaningar med sin tidigare Artwork Managementpartner, och sökte vår expertis för ett omfattande projekt som involverade över 600 artworks för kryddsortimentet.

Vårt ansvar var att etablera en enhetlig designarkitektur för alla marknader baserat på varumärkesbyråns huvuddesign, vägleda Santa Maria i valet av tryckerier, planering av projektet, koordinering, Print Management, designimplementering och korrektur.

GENOMFÖRANDET

Vi tog på oss projektledningsansvaret, införde en systematisk designansats över alla marknader och gav Santa Maria en bättre förståelse för tryckeriernas kapaciteter och hanteringen av produktionsprocessen. Medvetna om potentiella förseningar och flaskhalsar, la vi stor vikt vid detaljerad planering och schemaläggning. Vår strategi inkluderade ett strukturerat innehållshanteringssystem för att minska revisioner och en flexibel, smidig process för att anpassa sig till oförutsedda förändringar utan att offra projektets momentum.

RESULTATET

Detta tillvägagångssätt ledde till framgångsrik designimplementering med ett genomsnitt på endast 1,5 revisioner per artwork, främst på grund av förväntat sena beslut.

Nyckelfaktorer för projektets framgång:

  • Omfattande artikelista och contentsammanställning utifrån vår initiala planering.

  • Lösning av nästan alla problem innan implementering av artworks förebyggde senare hinder.

  • Tydliga och precisa korrigeringar tack vare vår onboarding.

  • En agil metodik som tillät förändringar utan att stoppa produktionen.

  • Snabba återkopplingscykler tack vare proaktiv schemaläggning.

"För detta projekt med Collabra som var deras första 'testprojekt' med oss kan jag bara ge dem höga betyg, de gjorde ett fantastiskt jobb och det var inte mycket vi behövde korrigera senare.

Vi ett bra samarbete från brief till tryckt etikett i produktion, allt gick smidigt. Det var några ändringar i början av några nya faser, men vi märkte och korrigerade processen direkt så att allt i slutändan gick smidigt och vi kunde lansera alla artiklar enligt plan. Veckomöten och öppen kommunikation var nyckeln till projektets framgång. Utan Collabras kunskap och professionalitet hade projektet inte haft det slutresultat som det fick."

Lina Nilsson, marknadsassistent Paulig Group

MAXA DITT PROJEKT MED ERFARNA EXPERTER ⟹

ESTRELLA E-HANDEL OPTIMERING

 

UTMANINGEN

Estrella, en del av Intersnack Group, har arbetat med Collabra sedan 2009 med att marknadsföra sitt dynamiska produktutbud. 2023 gav Estrella oss i uppdrag att öka onlineförsäljningen genom att utveckla förpackningsbilder optimerade för mobil e-handel, att användas på ehandelsplattformar som K-ruoka.fi och S-kaupat.fi. Briefen fokuserade på en "less is more"-design som framhäver logotypen och produktnamnet samtidigt som element som "NYTT!" och andra produktanspråk inkorporeras.

GENOMFÖRANDET

Vårt expertteam inom e-handelsdesign fokuserade på synlighet och igenkänning, för att säkerställa att kunder snabbt kunde identifiera sina önskade produkter och tydligt identifiera varumärkes- och produktnamnen. Vi förenklade designen genom att ta bort onödiga element och lyfta fram nyckelfeatures för att bättre passa mobila skärmar och upprätthålla konsekvens över varumärkets produktlinjer.

Genom att även etablera guidelines, säkerställde vi att ecombilderna inte avvek signifikant från andra sortiment och vanliga packshots, vilket resulterade i en enhetlig varumärkesidentitet i webbutiken.

RESULTATET

De nya bilderna bibehåller släktskapen med de fysiska produkterna, men förbättrar läsbarheten och underlättar för kunderna att navigera och fatta beslut online. Produkterna är betydligt mer identifierbara i mindre bildstorlekar, vilket förbättrar varumärkesnärvaron och hjälper produkterna att sticka ut.

"Samarbetet med Collabra var sömlöst, snabbt och ansträngningslöst. Produktbildsoptimering för e-handel och mobil har hjälpt shoppare att fatta snabba onlineköpbeslut med förtroende och noggrannhet när produkterna sticker ut bättre."

Julia Cadwalader, produktchef Estrella Finland

OPTIMERA DITT SORTIMENT I E-BUTIKEN ⟹

APOTEKSGRUPPEN - OMDESIGN OCH RIKTLINJER

 

UTMANINGEN

kostnadseffektivitetsskäl, för vana att uppdatera förpackningsdesignen på en grupp produkter åt gången. 2022 bestämde de sig för att skapa grunden för en komplett omdesign. Collabra fick uppdraget.

Sortimentet består av tre kategorier – premium, standard och nisch. Briefen angav att man ville modernisera förpackningsdesignen och få den i linje med den nya övergripande varumärkesprofilen. Vidare, eftersom det finns många produkter, önskade man en strukturerad designarkitektur som tydligt både höll ihop varumärket och särade på kategorierna.

GENOMFÖRANDET

Först analyserade vi sortimentet och strukturerade det. Sedan skapade vi ett par designspår, inspirerade av varumärkesprofilen på olika sätt och med fokus på sammanhållning och uppdelning. Vi skapade också nya fräscha och jordnära färgscheman utifrån de gamla, så att produktigenkänningen inte skulle gå förlorad.

Vid val av designspår gjorde vi en riktlinje för nuvarande och framtida designprojekt och ett verktygspaket med innehåll som kunde kombineras med designen, t.ex. smakikoner. Därefter implementerade vi designen steg för steg och såg till att den höll optimal tryckbarhet genom vår Print Managementprocess. Vi deltog också i strategiska tryckintag för att säkerställa att Pantone-färgerna hade rätt ton.

RESULTATET

Projektet uppfattades som exceptionellt ordnat, ansträngningslöst och framgångsrikt, tack vare vår grundliga kunskap inom produktsortimentet och vår förmåga att hantera alla uppgifter, vilket gav Apoteksgruppen en tydlig grund för alla beslut i förväg.

GÖR DITT NÄSTA PROJEKT FRAMGÅNGSRIKT ⟹

ARLA TRYCKHANTERING

 

UTMANINGEN

2014, innan Collabra blev Arla Foods strategiska och operativa partner för Artwork Management, stötte Arla på ett speciellt problem: kunder som letade efter jordgubbsyoghurt valde av misstag vanilj på grund av att vaniljförpackningens krämiga nyans liknade jordgubbsrosa.

PROBLEMET AVSLÖJAS

Denna utmaning var en av de första vi tog itu med. Collabras tryckchef identifierade snabbt problemet: TetraBriks tryckprocess, som vanligtvis har en minsta tryckta punkt på cirka 15%, innebar att vissa färger blev mer mättade än avsett. Vaniljyoghurten hade en subtil magentaröd nyans som förstärkte krämighet vid 3-5%, men vid 15% gav den förpackningen en rosa ton.

LÖSNINGEN

Lösningen var att justera vaniljfärgen till en djupare ton, balansera alla färger för att bibehålla deras distinkthet samtidigt som korrekt täckning säkerställdes.

Detta fall belyser värdet av tryckkunskap i designprocessen. Som en del av Arlas Artwork Management identifierar och löser vi designutmaningar i förväg. Vår tryckchef bidrar med expertis under designgenomgångarna, belyser möjliga problem och föreslår alternativ. Vi hjälper kunderna att förstå hur deras design kommer att översättas från digitalt eller papper till tryck, för att säkerställa att den slutliga produkten är perfekt optimerad för tryck.

"Ni lyckades korrigera färgen och vi var mycket nöjda med resultatet. Jag uppskattar också mycket att ni kan se vad som kan gå fel med tryckningen och att ni kan komma med kreativa lösningar i förväg. Det har hjälpt oss många gånger. En annan uppskattad sak är att ni ofta sparar oss pengar genom att minimera mängden bläck med samma fantastiska resultat."

Annika Swanson, produktchef Arla Foods

SOV GOTT VETANDES ATT TRYCKET BLIR SOM AVSETT ⟹

MILLS - DEN NYA CGI-PROCESSEN

 

UTMANINGEN

2023, flera år in i partnerskapet inom Artwork Management mellan Mills och Collabra, och som en del av vårt löpande åtagande för vårt "gör-varje-kund-till-bästa-kunden"-initiativ, identifierade vi att Mills hade en onödigt komplex och tidskrävande process för att skapa CGI:er. Vi föreslog för Mills att vi kunde förenkla deras process, vilket potentiellt skulle spara dem en betydande mängd tid och ansträngning.

Mills process innefattade många manuella steg till följd av att en separat byrå skapade CGI:er, med filer som skickades via e-post för både CGI-kreation och godkännande. De tidsramar vi observerade angav en "senast"-deadline på fem veckor före lansering, med en preferens för att slutföra "MYCKET tidigare"—en riktlinje vi fann vara mycket vag.

GENOMFÖRANDET

Vi föreslog, och slutligen implementerade, vår standardiserade process:
  • Istället för separat beställning markeras enh CGI-ruta på artworkbeställningen
  • Collabra skapar automatiskt CGI:er i samma projekt som artworket, och godkännanden i Cway efterfrågas automatiskt. CGI:n är automatiskt redo för godkännande 1-2 veckor efter godkännande av artwork.
  • Collabra överför de godkända CGI:erna till Cway Media Center, och gör filerna tillgängliga för nedladdning av den slutliga mottagaren: Mediastore.

RESULTATET

Genom att implementera vår process skapade vi i huvudsak följande tids- och arbetsbesparingar:

  • Produktchefer behöver inte längre begära filer från Collabra och manuellt skicka dem till en specialiserad leverantör.
  • Produktchefer behöver inte verifiera att filerna är i de begärda formaten.
  • CGI:er produceras automatiskt av samma leverantör, i samma process och plattform som artwork, alltid betydligt tidigare än den tidigare processen.
  • Filer för godkännade skickas inte längre via e-post från CGI-leverantören till produktchefen. Istället godkänner man filerna i Cway, vilket triggar en automatisk leveransprocess.

    SPARA TID GENOM ATT FÖRENKLA DINA PROCESSER ⟹

DIN FRAMGÅNG ÄR VÅR FRAMGÅNG

FOKUSERA PÅ DITT VARUMÄRKE. VI TAR HAND OM RESTEN.
KREATIVITET 
UTAN GRÄNSER
OBEGRÄNSAT
SAMARBETE
RAKET-
FART
MINSKADE
KOSTNADER
ÖKAD
EFFEKTIVITET