2 min läsning

Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

ATT SKAPA NY FÖRPACKNINGSDESIGN ÄR SPÄNNANDE. OCH MYCKET ARBETE. VORE DET INTE FANTASTISKT OM DET OCKSÅ BLEV SOM DU TÄNKT DIG TILL SLUT, SÅ ATT ALLT ARBETE VAR VÄRT MÖDAN?

 

Det är långt ifrån alltid fallet. I många, många fall skapar du en fantastisk design bara för att upptäcka att den kommer ut från tryckeriet och ser hemsk ut, eller inte alls eftersom den är omöjlig att trycka.

Vaaaaa? Det är väl lite väl pessimistiskt, säger du. Nog känner väl designbyrån till tryckkraven och ser till att designförslagen kontrolleras för tryckbarhet innan de ens presenteras?

Nej. Om du tittar på byråns projektplan finns det en liten färgad cell som säger "tryckbarhetskontroll" längst ner i planen, precis efter "designgodkännande" eller till och med efter "slutlig artworkproduktion". Låt mig säga detta en gång för alla med stora bokstäver och i fetstil:

DET ÄR FÖR SENT!

 

Vad kan du göra när designen redan är godkänd, och tryckeriet kommer tillbaka med "vi kan inte trycka denna text i alla fyra processfärger" eller "denna gradient kommer att bli randig". Tiden är ute och tryckeriet förväntar sig filerna igår.

Så du släcker bränder. Gör mindre ändringar som gör designen medioker, men åtminstone tryckbar. Ändrar den fina textfärgen till svart och tar bort gradienten.

"Trist, men vad kan vi göra?"
"Vem hade kunnat förutse detta?"

Hah!

 

SJÄLVKLART FINNS DET EN LÖSNING

Och en riktigt enkel sådan.

Implementera print management tidigare. Ge designbyrån en tryckspecifikation som de faktiskt förstår i början av skapandefasen, och låt designen kontrolleras för tryckbarhet kontinuerligt medan den skapas. På så sätt kan byrån skapa en fantastisk design inom tryckbegränsningarna och har tid att göra justeringar på vägen istället för att tillämpa dåliga lösningar i slutet av projektet på grund av tidsbrist.

 

HÄR ÄR NÅGRA EXEMPEL PÅ VAD EN KUNNIG, ERFAREN TRYCKCHEF BORDE KUNNA ÅTERKOPPLA UNDER DESIGNPROCESSEN:

 

DEN TUNNA BRUNA TEXTEN

Tunna texter kan vanligtvis inte tryckas med processfärger, särskilt inom flexotryck, på grund av något som kallas misspass. Värst är brunt, som vanligtvis innehåller alla fyra sprocessfärger. Det finns dock undantag: en av de "mörka" processfärgerna (Cyan, Magenta eller Svart) kan tryckas tillsammans med gult.

Möjliga lösningar: använd en Pantone istället för processfärger, eller gör texten bredare.

misregistration

 

 

DE KRISPIGA BILDERNA

Bilder trycks vanligtvis bra på papper, men på t.ex. plast- och aluminiumsubstrat kan bilden bli matt och gråaktig. Processfärgerna som används för att trycka de flesta bilder är ganska transparenta, och det tryckta vita lagret bakom bilden är sällan helt vitt.

Möjliga lösningar: ersätt bilden med illustrationer som trycks med Pantone.

 

DE LJUSA TONINGARNA

Föreslår byrån en skarp, vit-till-pastelltoning för designens bakgrund? Se upp och säg helst nej! Lätta toningar är verkligen svåra att trycka jämnt med vissa tekniker. T ex inom flexotryck kan färgen aldrig gå ner till 0% på grund av tryckteknikens gummipunkter – de förstörs om de är för små. Detta orsakar en ful, hård linje någonstans mellan 3% och 20% istället för din mjuka övergång till ingenting. Inte vad du tänkt dig.

Möjlig lösning: de miljoner andra  som designbyrån kan göra istället för toningar.


 

DE MJUKA SKUGGORNA

 

Samma här – mjuka, gråaktiga skuggor bakom produkten i bilden blir inte jämna hela vägen. Gummipunkterna bryts av och skapar en linje som inte borde vara där.

Möjliga lösningar: gör skuggorna kortare eller använd en ljusgrå Pantone istället för process svart. Linjen är fortfarande där, men mindre synlig.

shadows

 


 

MATCHANDE ASK OCH LOCK

När du designar för förpackningsartiklar som trycks på olika tryckerier och/eller med olika tekniker kan det vara oändligt svårt och till och med omöjligt att matcha färgerna. Exempel: plastlock trycks ofta med något som kallas torr offset. "Offset", tänker du... "Jag har bara hört bra saker". Men torroffset är något annat. Föreställ dig potatistryck - det är torroffset. Nu - matcha locket med en ask tryckt i vanlig offset. Knepigt knepigt.

Processen måste hanteras och övervakas kontinuerligt, tidsplaner koordineras så att tryckeriet med minst utsikter att nå målen trycker först, tryckta prover används som nya targets och så vidare.


 

Dessa och ungefär en miljard andra know-how finns i huvudet på en riktig, erfaren och lösningsorienterad print manager, och tillgängliga för dig om du vill undvika de nämnda, onödiga bränderna. Allt du behöver göra är att positionera om den lilla Excel-cellen med print management in i designutvecklingsfasen. Och använda rätt personer.

Happy designing and good luck!

 
5 ways to boost your speed to market with Cway

5 ways to boost your speed to market with Cway

Timing is everything. In a market where trends shift overnight, getting your product to shelves before the competition is crucial. But moving faster...

Read More
Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

ATT SKAPA NY FÖRPACKNINGSDESIGN ÄR SPÄNNANDE. OCH MYCKET ARBETE. VORE DET INTE FANTASTISKT OM DET OCKSÅ BLEV SOM DU TÄNKT DIG TILL SLUT, SÅ ATT ALLT...

Read More
HUR MAN ANVÄNDER CWAY FÖR PROJEKTUPPFÖLJNING

HUR MAN ANVÄNDER CWAY FÖR PROJEKTUPPFÖLJNING

Att hantera godkännanden av designmaterial utan att följa upp framstegen är som att baka utan recept – risken är att det blir kaos istället för ett...

Read More