1 min läsning

Topp 5 tips för att kommunicera med konsumenter genom förpackning

Topp 5 tips för att kommunicera med konsumenter genom förpackning

Din förpackning kan vara den mest pålitliga och synliga marknadsföringsartikeln. Tänk bara på det - den finns där för konsumenterna att se varje dag och kan inte riktigt undvikas som många andra marknadsföringskanaler som TV eller reklamtavlor. Det är inget fel med annan marknadsföring, men de är mer av ett komplement. Medan förpackningen alltid finns där, varje dag.

Så använd den för att kommunicera med konsumenten. Ofta och tydligt. Bygg ditt varumärkesmedvetande och din tonalitet. Gör det bästa av det, så att den blir mycket mer än bara en förpackning.

 

HÄR ÄR NÅGRA BÄSTA PRAXIS TIPS FÖR EFFEKTIV KOMMUNIKATION MED KONSUMENTER PÅ PRODUKTFÖRPACKNINGAR:

 

1. Tydligt varumärke

Se till att din logotyp och produktnamn är lätta att identifiera. Konsekvent branding hjälper till att bygga konsumenternas förtroende och igenkänning.
Men överväg vilket varumärke som är viktigast. Är det ditt företag eller produktserien? Vilket är mest viktigt och vägledande för konsumenten?

Skärmavbild 2023-05-23 kl. 10.57.22

GB Glace väljer att marknadsföra Magnum snarare än GB. För att "det är en Magnum", inte bara vilken glass som helst.

 

Skärmavbild 2023-05-23 kl. 11.09.19

Det är en chokladhavredryck. Den går in i din mun. Punkt slut.

2. Enkelhet

Håll designen och budskapet enkelt och tydligt. Att överbelasta förpackningen, särskilt framsidan, kan vara överväldigande för konsumenterna. Tänk istället på vad som VERKLIGEN är viktigt och håll dig till det.

 

3. MÅLGRUPP

Designa förpackningen med dina målkonsumenter i åtanke. Gör produkten tilltalande för dem snarare än "meh" för alla. Använd färger, typsnitt och bilder som resonerar med deras preferenser och självbild.

 

arla familjefavoriter

Denna ostserie är för familjer. Inte för konnissörer.


 

 

unique selling proposition

Så här enkelt kan du sticka ut. Denna koreanska snacksförpackning har två jack för att riva upp, så att du får mindre fett på fingrarna när du gräver efter godsakerna.

4. UNIKA FUNKTIONER

Är du en av de lyckliga som marknadsför en produkt som är unik? Grattis - marknadsför den. Om du inte är det, överväg att satsa på andra unika säljargument, såsom att investera i extra miljövänlig förpackning, Fair Trade eller andra värden som skiljer din produkt från konkurrenterna.

 

5. Kommunicera ofta

Är det speciella evenemang på G? Använd dem för att göra din produkt aktuell. Är det Eurovision Song Contest? Eller trädgårdssäsongen? Eller kanske ett evenemang som du själv hittar på. Möjligeheterna är oändliga.
Köksdukar är inte särskilt glamorösa. Men att stödja kampen mot bröstcancer är det.

vileda rosa bandet

Köksdukar är inte särskilt glamorösa. Men att stödja kampen mot bröstcancer är det.


 

Vi hoppas att vi lyckades ge dig lite inspiration för att kommunicera med dina konsumenter genom din förpackningsserie. Behöver du hjälp, eller helt enkelt en superenkel men mycket hjälpsam artwork management för att göra dina projekt snabbare och din förpackningsdesign mer kvalitativ? Hör av dig till oss.

 
5 ways to boost your speed to market with Cway

5 ways to boost your speed to market with Cway

Timing is everything. In a market where trends shift overnight, getting your product to shelves before the competition is crucial. But moving faster...

Read More
Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

Designfallgropar: Undvik dyra misstag | Collabra

ATT SKAPA NY FÖRPACKNINGSDESIGN ÄR SPÄNNANDE. OCH MYCKET ARBETE. VORE DET INTE FANTASTISKT OM DET OCKSÅ BLEV SOM DU TÄNKT DIG TILL SLUT, SÅ ATT ALLT...

Read More
HUR MAN ANVÄNDER CWAY FÖR PROJEKTUPPFÖLJNING

HUR MAN ANVÄNDER CWAY FÖR PROJEKTUPPFÖLJNING

Att hantera godkännanden av designmaterial utan att följa upp framstegen är som att baka utan recept – risken är att det blir kaos istället för ett...

Read More