4 min read
Effektiv artwork management inom förpackningsdesign
Varumärkesägare är väl medvetna om värdet av sina produkter och den avgörande rollen förpackningen spelar på marknaden. Förpackningen fungerar som...
6 min read
Joanna Gränström
:
2024-jul-04 06:56:14
Packaging artwork management är processen att förvalta en varumärkesägares förpackningsdesign över tid. Tänk på det som den tekniska kusinen till design-on-pack - alltid närvarande vid familjemiddagar men inte lika karismatisk som design. Det är mer en strategisk och praktisk blandning av analys och utförande. Även om det inte är i centrum för uppmärksamheten är det avgörande för att få saker gjorda.
Innehållsförteckning
Föreställ dig detta: du är på uppdrag att vitalisera en specifik kategori i ditt produktsortiment, som omfattar cirka 200 produkter. Du startar processen genom att engagera din designbyrå, med fokus på att lyfta fram essensen av de 10 bästsäljarna. Efter några presentationer, iterationer och diskussioner väljer du en enastående design och tillbringar några veckor med att finslipa den.
När du når godkännandestadiet ställs du inför ett återkommande dilemma. Medan du uppskattar byrån för deras banbrytande och marknadspenetrerande design, är deras leverans- och implementeringsprocesser röriga och utdragna. Du reflekterar över tidigare utmaningar:
Det är här den tidigare nämnda strategiska och praktiska kusinen kommer in som det tydliga motgiftet till kaos. Saker kan hanteras annorlunda – effektivt, systematiskt, snabbt och utan att du står i mitten och pekar. Det är kärnan i packaging artwork management.
Föreställ dig detta nu: du kontaktar din packaging artworkbyrå och skickar den kortfattade briefen samtidigt som du mailar designbyrån. En skicklig partner för packaging artwork kommer att förstå de nödvändiga stegen, utföra dem och ta ansvar för både framsteg och resultat:
Detta är tillvägagångssättet som Collabra använder, stödd av vårt dedikerade, skickliga team, väldokumenterade metoder och Cway, vår packaging artwork management programvara. Vår nästan 20-åriga historia av strategisk och operativ artwork management, hanterande av tusentals artworks för några av de mest framstående och krävande skandinaviska varumärkena, har etablerat branschens bästa praxis.
Optimal packaging artwork management kräver strategisk och operativ kunskap, en strukturerad process och specialiserad packaging artwork management programvara. Denna kombination säkerställer att vilket projekt som helst, oavsett storlek, lägger minimal belastning på dig och ditt team medan det utförs säkert, snabbt och kostnadseffektivt.
Låt oss gå in på var och en av dessa aspekter:
Packaging artwork management kräver expertis inom både designrelaterade aspekter, såsom förpackningsdesign, designarkitektur och varumärkesidentitet, men också själva förpackningen – substrat och tryck samt marknadsregelverk. Det drar också nytta av insikter från erfarna projektledare och koordinatorer som vet vad de ska fråga och när de ska ställa sina frågor. Skickliga experter förstår principerna för effektiv förpackningsdesign, typografi, färgteori och trycktekniker specifika för förpackningar.
En strukturerad process är avgörande för att säkerställa konsekvens, kvalitet och compliance inom packaging artwork management. Här är de viktigaste stegen som ingår:
Ett system för packaging artwork management spelar en avgörande roll i att effektivisera och automatisera olika steg i processen. så här stöds processen:
SLUTSATS
Även om det finns ett manuellt tillvägagångssätt, erbjuder bästa praxis en mer effektiv metod. Packaging artwork management är en komplex och viktig process som kräver expertis, en väldefinierad process och stöd av specialiserad packaging artwork management program. Genom att integrera dessa element kan företag säkerställa att deras förpackningar inte bara är visuellt tilltalande och korrekta, utan också att teamet överlever projektet och har gott om energi för att engagera sig i nästa. Detta bidrar i sin tur till en positiv varumärkesimage och framgång på marknaden.
Packaging artwork är det kombinerade resultatet av estetiskt tilltalande design och säljande samt informativt innehåll, som bildar en digital fil för repro och senare tryck på förpackningar.
Packaging artwork inkluderar typiskt:
Enligt bästa praxis är ett tryckfärdigt artwork grafiskt och digitalt anpassat för att undvika reproproblem. Färger är anpassade till relevanta tryckstandarder och artworket är väl granskat och godkänt med en programvara som ger klarhet i detaljer, jämförelsealternativ och maximal säkerhet.
Artwork Management är en kombination av processer, expertis och programvara som förbättrar den övergripande produktiviteten och säkerheten genom att effektivisera allt arbete inom packaging artwork-livscykeln, möjliggör effektivt samarbete och minimerar manuella uppgifter. Bästa praxis Artwork Management optimerar processer, vilket resulterar i tids- och kostnadsbesparingar, förbättrad resursallokering och skapandet samt upprätthållandet av konsekvent och exakt branding på förpackningar.
Exempel på artwork management-processer:
Uppdatering av befintligt artwork:
Skapande av nytt artwork från masterdesign:
"Artwork"-delen av packaging artwork avser den kreativa processen samt resultaten som uppnås under utvecklingen – förpackningsdesignen. Det primära målet med designen är att påverka kundens köpbeslut och främja varumärkeslojalitet, vilket slutligen resulterar i återkommande köp.
En sortimentsdesign inkluderar typiskt:
4 min read
Varumärkesägare är väl medvetna om värdet av sina produkter och den avgörande rollen förpackningen spelar på marknaden. Förpackningen fungerar som...
3 min read
Är du en aspirerande grafisk förpackningsdesigner som söker den bästa programvaran för att skapa förpackningsdesigner? Eller kanske en...